Tudásközpontként működik az MBH Befektetési Bank – INTERJÚ Brezina Szabolcs vezérigazgatóval

Több mint két évtizedes befektetési banki tevékenység után lett a nemrég megalakult MBH Befektetési Bank vezérigazgatója. Bemutatná ezt az új intézményt?

– Az MBH Befektetési Bank valójában több évtizedes múltra visszatekintő intézmény, amely 2023. május 1-jét megelőzően MTB Magyar Takarékszövetkezeti Bank Zrt. néven végezte tevékenységét. A névváltozás hűen tükrözi a megújult üzleti stratégiát, kifejezve azt a célt, hogy az MBH Csoport kiemelkedően sokoldalú befektetési termékportfólióját, számos eszközosztályra kiterjedő szakértelemmel, de egységesen, „egyablakos kiszolgálással” értékesítse. Az MBH Befektetési Bank tehát az angolszász modell alapján egy önálló, „elkülönített” entitásba szervezi a teljes befektetési bankolást, leválasztva a befektetési termékek és szolgáltatások teljes spektrumát a „hagyományos” banküzemről. Az önálló, kifejezetten a befektetési szolgáltatásokra fókuszáló pénzintézet révén az ügyfelek egyszerre élvezhetik a hármas bankfúzióból (a Budapest Bank, a Takarékbank és az MKB Bank egyesüléséből) származó összes előnyt: a számos ágazatra és eszközosztályra kiterjedő befektetői szakértelmet, az ország bármely pontján elérhető fiókhálózatot, illetve az egységes kiszolgálás keretében igénybe vehető, széles körű értékpapírkínálatot.

Brezina Szabolcs az MBH Befektetési Bank vezérigazgatója

Brezina Szabolcs: Rendkívül komplex és polarizált lett a befektetési szolgáltatási világ

Fotó: MH/Purger Tamás

– Miért volt szükség az önálló MBH Befektetési Bankra?

– Mi hiszünk abban, hogy egy specializálódott, fókuszált hitelintézet, a különálló befektetési bank az MBH Bank robosztus tőke- és likviditási hátterével gyorsabban lesz képes reagálni a befektetési szolgáltatási piac kihívásaira, illetve a változó ügyféligényekre. A kérdést kicsit távolabbról megközelítve azt látjuk, hogy rendkívül komplex és polarizált lett a befektetési szolgáltatási világ. Az Egyesült Államokban tavaly az egynapos lejáratú részvényopciós kereskedés volumene meghaladta a 10 milliárd dollárt. És ezt most már nem a profi befektetők vagy a nagy hedge fundok generálják, hanem háztartások, kisbefektetők, háziasszonyok, tinédzserek a számítógépeik mögött. Ezzel szemben itt Közép-Kelet-Európában azt látjuk, hogy a befektetői portfóliók nagyon homológok. Nálunk különösen jellemző természetesen az állampapír, illetve a befektetési jegy, de a kettő között van egy nagy szakadék, amiről én azt gondolom, hogy ezt nekünk feladatunk és küldetésünk betölteni. Ugyanakkor az is nagyon fontos, hogy az a termékkör, ami elérhető az ügyfeleknek akár nálunk is, akár bárhol máshol a világon, ma már rendkívül összetett. Csak nálunk, az MBH Befektetési Bankban több mint 70 ezer elérhető termék van. A hazai lakossági állampapírokon, befektetési jegyeken, részvényeken, devizapiaci termékeken és certifikátokon túl a nemzetközi tőkepiacokhoz is hozzáférnek az ügyfelek. Ugyanakkor számukra ebben a világban kiigazodni nyilván nagyon-nagyon bonyolult. Azt gondoltuk, hogy egy olyan szervezetet hozunk létre, ami kifejezetten erre specializálódott, ebben kiemelkedő. Van egy önálló befektetéselemző központunk, és vannak olyan új fejlesztésű digitális megoldásaink, amelyek szintén azt a célt szolgálják, hogy az ügyfeleink számára a lehető legjobb megoldásokat kínáljuk, és van olyan közvetlen brókeri kiszolgálási modellünk, is, ami egy univerzális bankban alapvetően nem jellemző. Utóbbit azoknak az ügyfeleknek ajánljuk, akik aktívan szeretnének kereskedni, sokkal nagyobb forgalmat bonyolítanak. Ha a klasszikus értelemben vett univerzális bankokat nézzük, egyértelmű, hogy az a szegmentáció például, amibe az ügyfeleket besoroljuk – legyen szó itt lakossági, prémium, privát kategóriáról vagy mondjuk vállalatok esetében a kis-, közép- és nagyvállalatokról – a befektetési bankok világában nem állja meg teljesen a helyét. Hiszen vannak olyan ügyfeleink, akiknek többmilliárdos vagyona van, és minimális forgalmat bonyolítanak. Ők nem szeretnék jelentősebb kockázat felvállalása mellett gyarapítani a megtakarításaikat, a számukra szükséges megoldás nyilván az infláció elleni védekezés, és a befektetéseik „biztonságban tudása”. Viszont vannak olyan ügyfeleink, akiknek kisebb, 10-20 millió forintos befektetéseik vannak, ám forgalom tekintetében sokkal nagyobb aktivitással bírnak, őket is meg kell tudnunk szólítani. Azt gondoljuk tehát, hogy az adott tevékenységre specializálódott befektetési bank nem a megszokott banki ügyfélszegmentáció szerint tud működni, hanem kifejezetten az adott befektetési élethelyzetre tud választ adni. Emellett az univerzális banki működéshez képest a befektetési bank, mint tudásközpont hatékonyabb és célzottabb értékesítés-támogatást, illetve ügyfél-tájékoztatást tud biztosítani. Ez együtt jár a tanácsadás erősítésével, az elektronikus felületek funkcióinak bővítésével, és az ügyfélkiszolgálás proaktivitásának növelésével.

Brezina Szabolcs az MBH Befektetési Bank vezérigazgatója

Brezina Szabolcs: Az univerzális banki működéshez képest a befektetési bank, mint tudásközpont hatékonyabb és célzottabb értékesítés-támogatást, illetve ügyfél-tájékoztatást tud biztosítani

Fotó: MH/Purger Tamás

– Barna Zsolt, az MBH Bank elnök-vezérigazgatója idén májusban beszélt arról, hogy még mobiltelefonon is lehet majd üzleteket kötni. Megvan már az említett mobil app?

– Valóban, az újszerű, webes- és mobiltechnológiára épülő kiszolgálási útvonalaknak és módszereknek köszönhetően az MBH Befektetési Bank lehetővé teszi ügyfelei számára, hogy megkötések és korlátok nélkül, bármikor és bárhol kézben tarthassák pénzügyeiket. Ugyanakkor abban hiszünk, hogy a kiszolgálási és a termékfejlesztési modell több lábon kell, hogy álljon, és egy nagyon specializálódott lábon a befektetési bankban. Természetesen továbbra is használjuk a klasszikus, egyben legnagyobb értékesítési csatornát, a fiókhálózatot. Első számú feladatunk, hogy olyan professzionális tanácsadást tudjunk nyújtani, ami a legkisebb ügyféltől a legnagyobbig terjed. Ennek érdekében hoztuk létre és vezettük be az MBH tanácsadói platformot. A tanácsadó kollégáinknak szóló Wealth Management Platform (WMP) egy olyan digitális platform, amely az ügyfelek teljes befektetési spektrumát le tudja fedni. Sőt, amennyiben ezt az ügyfél igényli, még olyan portfólióelemeket is bele tudunk rakni, amely nem nálunk van, nem is mi kezeljük, például az ingatlanportfólióját. A képernyőt az ügyféllel megosztva fentiek alapján tudunk személyre szabott javaslatot tenni. Ez egy olyan fejlesztés, ami a mi képességeinket javítja. Emellett nyilván nem meglepő, hogy nagyon fontos lett az elmúlt időszakban, és egészen biztos, hogy a továbbiakban is az lesz, a digitális értékesítési csatorna. Erre a célra pedig az új fejlesztésű MBH Mobilbroker applikációt és az MBH Netbroker webes felületet vezettük be. Azt gondolom, hogy mindkettő a jelenleg elérhető legfejlettebb digitális megoldás. Használatukkal az ügyfelek egy-egy gombnyomással láthatják a teljes portfóliójukat, grafikusan is meg tudják jeleníttetni, és tudnak nagyon egyszerűen számlatranzakciókat bonyolítani mint például az átvezetés értékpapírszámláról folyószámlára oda-vissza, forintban, devizában, de devizakonverziókat is lehet végrehajtani vele, kereskedni is tudnak rajta. Az összes állampapír, az összes általunk forgalmazott, többszáz befektetési jegy, illetve a Budapesti Értéktőzsdére bevezetett összes részvény tekintetében még a historikus grafikonokat is meg tudják jeleníteni. Létrehoztunk továbbá egy új csatornát, a közvetlen brókeri kiszolgálást. Azoknak az ügyfeleknek a számára, akik mondjuk napi szinten beszélni szeretnének velünk a befektetésükről, mert nagyon aktívan kereskednek, és szükségük van arra a típusú befektetési tanácsadásra, amely révén megtudják, hogy az üzletkötő vagy elemzési központ az adott kérdésről mit gondol. A következő nagy lépésünk és fejlesztésünk pedig – ami szerintem nagyon szép feladat –, hogy a befektetéselemző központunk által kiadott befektetési ajánlásokat vagy napi üzletkötési ajánlatokat integrálni tudjuk a tanácsadói platformunkra, ezen keresztül pedig el tudjuk küldeni a webes és a mobil alkalmazásainkra is. Egy portfólióátrendezési javaslat tehát nem feltétlenül arról szól, hogy minél több ügyletet kössenek az ügyfelek, hanem szükség esetén – például váratlan történés vagy krízishelyzet esetén – igenis hozzá kell tudni nyúlni a portfóliókhoz. Ilyenkor nekünk a dolgunk és a felelősségünk is, ez esetben akár egy telefonra küldött üzenettel is jelezni tudjuk, hogy helyzet van, az ügyfél pedig eldöntheti, hogy lép-e és mit lép, ennek megfelelően éppen melyik válaszra bök rá az ujjával.

Brezina Szabolcs az MBH Befektetési Bank vezérigazgatója

Brezina Szabolcs: Az MBH Befektetési Bank lehetővé teszi ügyfelei számára, hogy megkötések és korlátok nélkül, bármikor és bárhol kézben tarthassák pénzügyeiket

Fotó: MH/Purger Tamás

– Jól értem, hogy az MBH Befektetési Bank részéről megvan a nyitottság a kisebb ügyfelek, a magánszemélyek irányában, a széles ügyfélkörre való törekvés?

– Az MBH Befektetési Bank célja, hogy a magas színvonalú szolgáltatásának köszönhetően növelni tudja piaci részesedését a hazai befektetési szolgáltatási piacon, mind ügyfélszámban, mind állományban. Első lépésként a lakossági ügyfélkört, később a vállalatokat és más intézményi ügyfeleket is kiszolgál majd a befektetési bank. Az MBH Csoportnak van mintegy másfélmillió lakossági ügyfele, ugyanakkor jelenleg összesen 240 ezer értékpapírszámlát vezet ügyfeleinek, amelyet az elkövetkező három évben szeretne jelentősen növelni aktív értékesítéssel. A már említett 240 ezerből a korábbi Takarékbank befektetési szolgáltatásait igénybe vevő, több mint 120 ezer értékpapírszámla-tulajdonos ügyfél már most az MBH Befektetési Bank szolgáltatásait kapja. Üzleti és stratégiai cél, hogy a jelenleg még az MBH Bankban lévő, értékpapírszámlával rendelkező és befektetési szolgáltatással érintett valamennyi (lakossági és vállalati) ügyfél az MBH Befektetési Bankba kerüljön, megteremtve ezáltal a bankcsoport ügyfeleinek az egységes, teljes körű befektetési kiszolgálását a befektetési banki modell értékteremtése mentén. A migráció megvalósíthatósági ütemezése jelenleg még folyamatban van, 2024 első felére tervezett. Ne feledjük, országosan az értékpapírszámlák aránya mintegy ötöde a folyószámlákénak, míg mondjuk Nyugat-Európában ez az arány sokkal közelebb áll az 50–60 százalékhoz. Ezen a területen tehát nagyon sok tér van a mozgásra, így társaságunk piacvezető szerepet célzott meg a befektetési szolgáltatások területén.

Brezina Szabolcs az MBH Befektetési Bank vezérigazgatója

Brezina Szabolcs: Nem feltétlenül csak profitabilitási céljaink vannak kitűzve, mert azt gondoljuk, hogy mi most egy piacot építünk

Fotó: MH/Purger Tamás

– Mit mondana azoknak, akik eddig is éltek a befektetési lehetőséggel, és azoknak, akik mondjuk kapásból úgy gondolják, hogy „úri huncutság” a befektetés, amit inkább tekintenek hazárdjátéknak, de most mégis elkezdte érdekelni őket ez a világ?

– A teljes befektetési univerzumról tájékozódni ma már nagyon könnyű, sokszor még túl sok információ is jut el hozzánk vagy az ügyfelekhez, és inkább kiigazodni nagyon nehéz. Mindig azt szoktam javasolni, hogy beszélgetni érdemes. Sokkal jobb beszélgetni mondjuk egy tanácsadóval, legyen szó prémium vagy privát tanácsadóról, befektetési brókerről. A tapasztalat az, hogy ha nagyon önállóan végzik az ügyfelek ezt a tevékenységet, és információforrásként csak a közösségi médiára hagyatkoznak, sokkal többször keverednek jelentős veszteségekbe. Míg ha van valaki – mondjuk így akár: egy profi kéz –, aki kicsit segíti az ügyfelet tudásmegosztással, tanácsokkal, más azért a helyzet. Ez a befektetési szolgáltató felelőssége, nekünk valójában ez a munkánk. A kapcsolódó, ezt segítő technológia, digitális platform és üzleti modell pedig vadonatúj: ezek által olyan koncentrált tudás, képesség és szolgáltatási kör fog kialakulni, ami az ügyfelek felé egyértelmű versenyelőnyt fog jelenteni. Nem feltétlenül csak profitabilitási céljaink vannak kitűzve, mert azt gondoljuk, hogy mi most egy piacot építünk. Nem ijedünk meg a versenytől sem, a verseny és a piac természetes. A mi piacunk ugyanakkor a tengerentúlihoz vagy nyugat-európaihoz képest nagyon kicsi. Minél jobb befektetési tanácsot adunk, annál jobbak lesznek a versenytársaink is.

Írta a Magyar Hírlap